EDH – „Tak Chromium“
Chromium (chemická značka Cr, česky Chromium) je světle bílý, lesklý, velmi tvrdý a zároveň křehký kov. Používá se v metalurgii při výrobě legovaných ocelí a dalších… počkat, o tom jsem nechtěl mluvit.
Chromium je vedle Nicola Bolase jedním z pěti prastarých dračích bratrů a jedním z mála, kteří přežili dračí války. V sadě M19 vyšla nová bytost Chromium, the Mutable, na jehož artu je zobrazen obrovský chromově lesklý drak v porovnání s kostelem v levém dolním rohu. Tato bytost dokáže být velmi otravná vzhledem k tomu, jak těžko se jí zbavuje.
V základu se jedná o bytost s Power/Toughness 7/7 s Flyingem. Už z toho vyplývá, že Chromium bude moci poměrně snadno zabíjet oponenty na commander damage, protože stačí teoreticky 3x přeletět soupeřovi bytosti a ten dostane 21 damage od commandera. Dále má Chromium schopnost Flash, což někdy umožní využit moment překvapení, například při nepozorném útoku, kdy prostě se slovy „Tak Chromium,“ vstoupí Chromium do hry a může blokovat, nebo v okamžiku, kdy hráč před vámi končí kolo a vy zahrajete na konci jeho kola Chromium, kterého využijete jako útočníka ve svém kole. Díky této abilitě se dá snadněji kontrolovat hra, protože Chromium je poměrně drahá bytost a nám to tak umožní držet si nějaká esa v rukávu a v případě jejich nevyužití zahrát Chromium z command zóny.
Další abilitou je „This spell can’t be countered“, což je u takto drahého commandera rozhodně příjemné a čas od času se najde někdo, kdo na tento fakt zapomene a zbytečně přijde o counter z ruky, protože se jej pokusí zcounterovat. Poslední Chromiova vlastnost je aktivační abilita, která mu umožňuje se změnit na 1/1 Human, který ztratí veškeré ability a získá hexproof a neblokovatelnost. Tato abilita se aktivuje discardem karty, a i na ni občas někdo zapomene a pokouší se Chromium například cíleně zabít.
Balíček je postavený jako voltron control, ale commander damage rozhodně není jediná wincondice balíčku. Vzhledem k tomu, že se jedná o trojbarevného esper commandera, tak manafixaci a rampu zajišťují fečky s duálkama a řada kamenů (např. Signety, Talismany, Solárko, Gilded Lotus a Thought Vessel).
Vzhledem k discardovací povaze Chromia jsou zde obsažené některé karty, které na discard reagují, či pracují s kartami v hrobě, např. Vile Manifastation, Horror of the Broken Lands, či Archfiend of Ifnir, který spolu s Chromiem umožňuje zahodit libovolný počet karet z ruky a tím zabít veškeré bytosti oponentů. Zároveň tuto abilitu spouští i karty, které mají Cycling, a těch je v balíčku také celkem dost. Tyto karty se hodí například na začátku hry, kdy potřebujeme vykládat země a zrovna žádné v ruce nejsou.
Vzhledem k discardovací abilitě Chromia je nutné si v ruce udržovat dostatečný počet karet, abychom byli schopni jej neustále chránit. Za tímto účelem je v balíku obsaženo spoustu lízání např. Sphinx’s Revelation, Azor, the Lawbringer, Pull from Tomorrow a Finale of Revelation, který nám zajistí i nekonečnou ruku, ale také třeba, Phyrexian Arena, Rhystic Study, Teferi, Hero of Dominaria a další. Zajistit si pro velké množství karet nekonečnou ruku u tomto balíčku je rozhodně nutnost.
Protože balíček obsahuje spoustu drahých kouzel včetně samotného Chromia, pak jsou zde umístěné i další karty krom klasických kamenů, které pomáhají produkovat více many např. Smolthering Tithe, Revel in Riches, který může být též winconem, Tezzeret the Schemer, Treasure Map, Thaumatic Compass nebo Inspiring Statuary, která navíc umožňuje tapovat například vzniklé Treasury či Etherium Cells a používat je ke zlevnění neartifaktových kouzel, aniž bychom je nutně obětovali do many. Stejně tak můžeme s touto kartou tapovat i vzniklé Clue tokeny, které tvoří enchantment Trail of Evidence, což je zároveň další karta, která se stará o lízání díky četnému výskytu instantů a sorcery. Velmi dobrou kartou, která se osvědčila je Omniscience, která ovšem neumožňuje kouzlit Chromium z command zóny.
Jako každý správný modrý control balíček obsahuje množství counterů jako Insidious Will, Mystic Confluence nebo výborný Nimble Obstructionist, který se dá i reanimovat z hrobu do ruky jako bytost. Ze zmíněné reanimace tu je např. Emeria Shepherd, Wander in Death (samozřejmě se Cyclingem ), Sheoldred nebo The Mirari Conjecture na instanty a sorcery.
Z removalů je tu například skvělý Despark, Grind či Cast Out a perfektně se osvědčil Profane Procession, který umožňuje de facto zabíjet neustále commandery protvníků, protože ti si jej obvykle nechtějí nechat dát do exilu, nýbrž zpět do command zóny. Z mass removalů jsou tu Languish, Vona’s Hunger, Time Wipe nebo Decree of Pain, který je zároveň opět prolizem.
Máme tu i par karet, které vyrovnávají ztrátu životů jako Kalitas, Noxious Gearhulk, či již zmíněné Sphinx’s Revelation a Azor, the Lawbringer.
Na obranu silných bytostí Lightning Greaves a Swiftfoot Boots a jako obranu před masivním útokem účinně fungují Aetherspouts, Aetherize či Angel of the Dire Hour.
Pro zesílení commander damage je v balíku equipment Blackblade Reforged, který Chromiu obvykle přidá dost síly, a to i v případě, že se z něj stane 1/1 Human, který je neblokovatelný. V takovém módu dokáže Chromium samozřejmě někdy zasadit 21 a více damage i jedním útokem. Nexus of Fate je v případě Chromia výhodná karta zejména díky dvěma útokům commandera a dále v případech, kdy v balíčku již došly veškeré karty a Nexus je jedinou, která brání tomu, abychom prohráli na doliz.
I přes řadu velmi synergických karet se najdou takové, které do budoucna tvoří potenciální slot pro vhodnější kartu. Takovou kartou je například Akroma’s Vengeance, která sice vymete celý stůl, ale problém je, že dost poškodí i vlastní battlefield vzhledem k četnému výskytu artifactů a enchantmentů.
Příklad ideální hry:
1. kolo: Command Tower, Sol Ring a Lightning Greaves.
2. kolo: Watery Grave, Inspiring Statuary (můžeme tapovat artifacty pro zlevnění neartifaktových kouzel) a Rhystic Study za tapnutí země, Lightning Greaves a Inspiring Statuary. Máme tři karty v ruce a lížeme pokažné, když kterýkoliv oponent něco zakouzlí a nedoplatí 1 manu navíc.
3. kolo: Reliquary Tower, Gilded Lotus a Smothering Tithe. Počet karet v ruce by měl být alespoň 2 a pokaždé, když kterýkoliv oponent lízne nám s trochou štěstí spadne na stůl Treasure pokud nedoplatí 2 many, což je na začátku hry celkem dost. Stále lížeme při nedoplacení kouzel.
4. kolo: Hallowed Fountain, Talisman of Progress a Omniscience.
5. kolo: Finale of Revelation, máme nekonečnou ruku, minimálně 10 karet v ruce a všechno kouzlíme zadarmo. Zkoušíme kontrolovat hru a prolízávat se k dalším a dalším kartám.
Autor článku: Martin Bém
Zdroje:
[1] https://cs.wikipedia.org/wiki/Chrom