Nábytková banka v Liberci a v Brně
V říjnu otevřela v Liberci nábytková banka Na-bank. Ta se zaměřuje zejména na pomoc matkám samoživitelkám, větším zadluženým rodinám, seniorům, lidem odcházejícím z ústavní péče nebo po dlouhodobé hospitalizaci. Jejím cílem je poskytnout jim zdarma potřebný nábytek, který pro tyto účely věnovali lidé, v jejichž domovech už nebyl potřeba.
Libereckou nábytkovou banku provozuje nezisková organizace Pomoc v nouzi Liberecko a vznikla ve spolupráci s městem a vládní Agenturou pro sociální začleňování. Samo město už od roku 2015 poskytuje lidem v bytové nouzi sociální bydlení. To jim často umožňuje dostat se z nevyhovujícího bydlení do finančně dostupných a zdravotně nezávadných bytů. I proto si však nemohou s sebou do tohoto ubytování přestěhovat také svůj starší nábytek, aby nedocházelo k přenosu parazitů. A právě z jejich potřeby banka vznikla.
„Nejdůležitější je komunikace s dárcem a klientem. Dárce nám musí věřit, že materiální pomoc předáme, stejně jako se musí při předávce cítit bezpečně, protože často dárcům vstupujeme tak říkajíc do bytu. Dárců je hodně a patří jim veliký dík, protože dokáží být solidární se sociálně slabými,“ uvádí pro ASZ Štěpánka Bátrlová, ředitelka Na-bank. Současně si tým dává pozor, aby do banky lidé neodkládali nepoužitelné vybavení, kterého se jen potřebují zdarma zbavit. „Při přijetí daru vyžadujeme fotky předem, což je naše první kontrola, že darované věci nejsou jen odpad, kterého se chce někdo zbavit. Nábytek a věci buď jedeme vyzvednout, nebo je dárce přiveze k nám. Při příjmu provádíme druhou, zevrubnější kontrolu. Z hygienických důvodů musíme být velmi pečliví, protože například zavlečení štěnic do nábytkové banky by projekt ohrozilo,” pokračuje. „Nábytek a materiální pomoc musí pocházet z čistého prostředí, nebudeme brát ani nábytek z ubytovacích zařízení, ani žádný čalouněný nábytek, z hygienického hlediska nejrizikovější,“ dodává.
Situaci klientů pak posoudí kvalifikovaní pracovníci, aby se ujistili, že požadovaný nábytek skutečně potřebují. Potřební současně musí být uživateli sociální služby organizace. „Je možné to chápat restriktivně, protože z pomoci jsou vyloučeni ti, kdo nepracují se sociální službou. Do budoucna je možné ošetřit to jinak, aby služba byla dostupnější i běžným chudým lidem, jejichž jediný problém je nedostatek financí,“ uvádí Martin Chochola z Agentury pro sociální začleňování.
Banka nyní funguje hlavně v Liberci a blízkém okolí, pokrývá ale celý Liberecký kraj a služby institucí z Českolipska, Frýdlantska, Turnova nebo Tanvaldska. Potýká se jen s problémy s financováním. „Jediným problémem jsou náklady na provoz auta, rozhodně si zatím nemůžeme dovolit zavážet klienty daleko od Liberce,” říká Radek Šandor, terénní sociální pracovník, který se na organizaci projektu podílí. „Taky trochu řešíme to, aby ti lidi se o tu věc malinko zasloužili. Budeme proto evidovat, co od nás jaký klient průběžně dostal, abychom předcházeli zneužívání pomoci například přeprodáváním,“ dodal Šandor. Aktuálně je banka financovaná Libereckým krajem a městem Liberec.
Inspirace z Brna
Nábytková banka už úspěšně funguje téměř tři roky také v Brně. Jejímu spuštění předcházela zevrubná příprava a simulace různých možností, které by mohly nastat, aby byli zaměstnanci předem připraveni. Na začátku stála snaha pomoci těm, kteří si často nový byt při přechodu z azylového domu nebo ubytovny do nájemního bydlení vybavit z finančních důvodů nemohou. Současně přirozeně druhá šance nábytku, který už dosloužil v jedné domácnosti a normálně by skončil na skládce.
Občané Brna tak již nepotřebné vybavení mohou přivézt do některého ze sběrných dvorů, kde projde důkladnou kontrolou, a dále putuje do centrálního skladu, kde čeká na nové majitele. Nábytkovou banku provozuje samo město ve spolupráci s městskou firmou SAKO, která se věnuje hospodaření s odpadem.
Do databáze inventáře banky mají přístup také sociální pracovníci města. Ti jsou garanty, že darovaný nábytek doputuje tam, kde je skutečně potřeba. „Sociální pracovníci žadatele dobře znají ze spolupráce buď v různých programech, či ze sociální práce realizované přímo sociálními pracovníky města. Pokud některé informace pro posouzení vhodnosti pomoci touto formou chybí, zajistí sociální pracovníci řádné posouzení konkrétní situace,” vysvětluje Agentura pro sociální začleňování. „Výsledkem tak je adresná přesně mířená pomoc konkrétnímu člověku. Na tento proces navazuje potvrzení poptávky budoucího příjemce této pomoci a hned navazuje možnost nábytek přivézt na novou adresu,” pokračuje a dodává, že mezi nejčastěji poptávané zboží patří postel nebo stůl se židlemi.
Brněnské Nábytkové bance se už podařilo zavést a vytvořit si funkční systém. Aktuálně čelí převýšení poptávky po nábytku nad nabídkou. Více lidí tedy vybavení potřebuje, než kolik jich tam nepotřebný nábytek dává. Město proto nyní hledá způsoby, jak mezi svými občany povědomí o službě rozšířit a k zapojení do inovativního projektu motivovat.
Zdroje: www.hatefree.cz, www.socialni-zaclenovani.cz (Liberec), www.socialni-zaclenovani.cz (Brno)