EDH – Grixis control s dračím bohem
Formát EDH (Elder Dragon Highlander) nebo také commander je jeden z formátů karetní hry MtG. Samotný termín Highlander odkazuje na formu hry s před-konstruovanými decky, který po hráčích vyžaduje mít přesně 100 karet v balíčku, kde se každá jedna karta objevuje pouze v jedné kopii, nejedná-li se o „basic land“ či kartu, která na sobě má explicitně napsáno, že ji hráč může mít v balíčku v libovolném množství. Formát Elder Dragon pak po hráči navíc požaduje, aby jedna či dvě z těchto karet byly legendární bytosti a umístěné v tzv. command zóně, odkud ji může hráč sesílat (Commandery mohou být i někteří planeswalkeři). Pokud commander zemře, je exilován, vložen do knihovny či do ruky, jeho vlastník rozhodne, zda odejde na požadované místo, či jej vloží zpět do command zóny, odkud jej může opět seslat, ovšem s každým dalším sesláním z command zóny je tento commander o 2 many dražší. Celý balíček EDH pak může sestávat pouze z karet, jejichž barevná identita neobsahuje jinou barvu než barevná identita commandera.
Můj grixis je silně kontrolní balík s legendární bytostí v command zóně, která je navíc skutečný Elder Dragon, jedná se o kartu „Nicol Bolas, the Ravager“, který se může transformovat na planeswalkera „Nicol Bolas, the Arisen“. Balík obsahuje množství cílených či plošných removalů (např. Toxic Deluge, Crux of Fate), counterů (např. Mystic Confluence, Insidious Will) a karetních výhod (např. Keranos, God of Storms, Phyrexian Arena). Balíček má i solidní základnu v dobírání karet do ruky (např. Pull from Tomorrow, Expansion//Explosion, či všichni tři Niv-Mizzeti) a rampu alespoň takovou, jaká je v těchto barvách možná (mana-kameny, Solemn Simulacrum a Myriad Landscape). Jak je vidno, některé z těchto karet spadají i do více kategorií. Některé z těchto karet dokonce zvýhodňují přímo planeswalkery typu Nicol Bolas (Hour of Devastation, Dark Intimations). Barevná stabilita je pak zajištěna přes „fečky“, které zároveň ředí balík a hráč pak líže více spellů místo zemí.
Ideální play
Jak by mohl vypadat ideální play tohoto balíčku? Kdykoliv se na battlefieldu objeví Nicol Bolas, dokáže značně potrápit a ostatní hráči obvykle mají co dělat, aby se jej zbavili, což je někdy těžké vzhledem k poměrně velkému množství loyalty counterů na něm. Navíc došlo ke změně pravidel a přibližně od sady Hour of Devastation je možné mít pod svou kontrolou na battlefieldu více jak jednoho planeswalkera stejného typu, pokud každá karta, která jej představuje nese jiný název. Takže ve hře můžeme mít v jeden okamžik celkem 3x Nicola Bolase (Nicol Bolas, the Arisen; Nicol Bolas, Planeswalker; Nicol Bolas, God-Pharaoh) a to už ve 4. kole hry, což může být celkem překvapivé vzhledem k jejich náročnosti na manu. Musíme si však uvědomit, že v případě EDH je pravděpodobnost ideální hry velmi malá, nicméně nastat může:
- kolo: položíme např. Steam Vents (může být i jiná shock land či fečka, přes kterou ji najdem) + Sol Ring + Talisman of Dominance + Careful Study -> zahodíme Nicol Bolas, Planeswalker do hrobu (přišli jsme o 3-4 životy)
- kolo: položíme libovolnou netaplou zemi, zahrajeme např. Dimir Signet (či jiný dvoumanový šutr) + Nicol Bolas, the Ravager -> všichni oponenti zahodí kartu (přišli jsme o 0-4 životy)
- kolo: zaútočíme Bolasem do nějakého kráče. Položíme libovolnou netaplou zemi, zaplatíme manu a otočíme Bolase na Nicol Bolas, the Arisen, vytáhneme z hrobu Nicol Bolas, Planeswalker, kterým buď ukradneme bytost, ale myslím, že to není nutné, neboť ostatní hráči mají zatím jen málo many, a tudíž nevyložili nic zásadního, proto raději zredukujeme některému hráči počet manazdrojů.
- kolo: položíme nějakou zemi a zahrajeme Nicol Bolas, God-Pharaoh a je to. Nyní můžeme všem oponentům zahazovat dvě karty z ruky za kolo, což je velmi oslabující, zároveň si lížeme 3 karty za kolo a oponentům ničíme manazdroje.
V následujícím kole teoreticky zahrajeme ultimátní abilitu Nicol Bolas, Planeswalker, čímž zcela vypneme jednoho oponenta. Ostatní ultimátky na sebe nenechají dlouho čekat. Během toho všeho samozřejmě můžeme kouzlit další spelly, kterými kontrolujeme hru.
Nastíněný vývoj hry nám vlastně ukázal, jak moc sick je karta Sol Ring, která celou tuto situaci umožnila. Proto se často hráč, který na počátku hry tuto kartu vyloží, stává archenemy.
Autor článku: Martin Bém